УПРАВЛІННЯ ОХОРОНИ ЗДОРОВ'Я ПРАЦЮЄ У РЕЖИМІ ВОЄННОГО СТАНУ, КООРДИНУЄ РОБОТУ ЛІКАРЕНЬ МІСТА ТА НАДАЄ ІНФОРМАЦІЮ НАСЕЛЕННЮ ЩОДО ПОРЯДКУ ТА ПРАВИЛ НАДАННЯ МЕДИЧНОЇ ДОПОМОГИ

НА САЙТІ, У СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖАХ (FACEBOOK, TELEGRAM), ПУБЛІКУЄТЬСЯ ІНФОРМАЦІЯ ЩОДО НАДАННЯ НЕВІДКЛАДНОЇ МЕДИЧНОЇ ДОПОМОГИ ПІД ЧАС БОЙОВИХ ДІЙ ТА ОБСТРІЛІВ, ЯКА РЕКОМЕНДОВАНА ДЛЯ ОЗНАЙОМЛЕННЯ

В Україні з першого серпня набув чинності Наказ 1284 про відпуск антибактеріальних препаратів за електронними рецептами. Миколаївські лікарні вже працюють в новому режимі і виписують препарати виключно за новими правилами.

Про це розповіла начальниця Управління охорони здоров'я Миколаївської міськради Ірина Шамрай (Суспільне Миколаїв http://surl.li/ctvbc).

До 31 грудня 2022 року в Україні діє перехідний період, який дозволяє придбати антибіотики не тільки по електронному рецепту, а і за старим способом: паперовому рецепту або інформаційному листу. Проте миколаївські лікарні повністю перейшли на новий формат і виписують виключно е-рецепти. Працюють так вже 22 дні.

"Один нюанс є при виписці рецептів на антибактеріальні препарати. Коли електронний рецепт є на телефоні, то у аптеці отримати препарат за ним не можна. Пацієнт має піти до лікаря, отримати рецепт електронний та роздрукувати його у лікаря, отримати "мокру печатку" та підпис від лікаря. І тільки з цим папером він може отримати антибіотик у аптеці", — розповіла начальниця управління охорони здоров'я Миколаївської міськради Ірина Шамрай.

У разі, якщо людина проходить стаціонарне лікування, то антибіотиками безкоштовно забезпечує лікарня. У разі відмови, пацієнту слід звернутися до управління охорони здоров'я.

За словами Ірини Шамрай, станом на 22 серпня усі заклади охорони здоров'я повністю забезпечені антибіотиками. Якщо в подальшому лікар, який виписує зі стаціонару і рекомендує далі приймати антибактеріальні препарати, то пацієнт повинен звернутися до свого сімейного лікаря, який випише рецепт.

Кожен центр первинної медико-санітарної допомоги у Миколаєві щодня виписує близько десяти рецептів.

"Зараз у цих препаратах нема такої великої потреби, бо і людей менше у місті — багато виїхали. І зараз немає спалаху інфекції, як це буває у осінньо-зимовий період або навесні. Робота налагоджена і проблем у цьому напрямку немає, бо скарги з першого серпня не надходили", — говорить Ірина Шамрай.

Аптечна мережа "Фармація" налічує 39 аптек на Миколаївщині. Зараз тут немає проблем із закупівлею ліків та логістикою, говорить виконуюча обов'язки директора підприємства КВО "Фармація" Тетяна Дідан.

"У кожній аптеці намагаємося тримати асортимент всіх груп антибіотиків, зараз немає проблеми в закупівлі ліків, і логістика працює досить добре, тому якщо пацієнту щось необхідно, а його немає в наявності, можливо зробити замовлення та отримати його продовж двох робочих днів. З першого січня 2023 року, якщо перехідний період не буде продовжено, антибіотики будуть відпускатися тільки по електронному рецепту, але це більше стосується аптек та медичних закладів, це вони мають підготуватися", —говорить Тетяна Дідан.

Е рецепти на антібіотики 

З серпня запроваджується електронний рецепт на антибіотики.

Триває впровадження МОЗ цифрових послуг у сфері охорони здоров’я. Однак через повномасштабне російське вторгнення перехід на е-рецепти відбуватиметься поступово.

Що потрібно знати?

- Тривалість перехідного періоду - до кінця року. Протягом перехідного періоду, тобто до 01.01.2023, медичні та аптечні заклади мають підготуватися до повноцінного переходу на виписку рецептурних лікарських засобів виключно за електронним рецептом.

- З серпня лікарі отримають можливість здійснювати призначення антибіотиків в електронній системі охорони здоровʼя через медичну інформаційну систему. Функціонал виписування е-рецептів знайомий для лікарів, які вже виписують е-рецепти своїм пацієнтам у рамках програми реімбурсації “Доступні ліки”.

- Заклади, які наразі ще не приєдналися до ЕСОЗ, на період дії перехідного періоду зможуть виписувати паперовий рецепт на відповідному бланку за формою ф-1.

 - Пацієнти за електронним рецептом купують антибіотики за власні кошти. Електронний рецепт не містить торгових назв препаратів. Пацієнт може самостійно прийняти рішення щодо бренду лікарського засобу відповідно до свого бюджету.

 

Програма медичних гарантій-2022 сфокусована на потребах та безпеці пацієнта. Передусім зміцнюється фінансова захищеність українців завдяки збільшеному бюджету. Також посилюються вимоги до надавачів медичної допомоги, що покращує якість медичних послуг.
Програма медичних гарантій-2022 охоплюватиме всі основні види медичної допомоги: первинну, спеціалізовану та високоспеціалізовану допомогу, екстрену, паліативну допомога та медичну реабілітацію. А також медичну допомогу дітям до 16 років та допомогу при вагітності та пологах. Залишаються пріоритетні напрями. А саме: лікування інсульту та інфаркту, медична допомога при пологах, медична допомога новонародженим у складних неонатальних випадках та 6 досліджень для раннього виявлення онкології.
• Бюджет Програми медичних гарантій 2022 складає понад 157 млрд грн. Це майже на 34 млрд грн більше, ніж у минулому році. Це дозволило підвищити тарифи практично за усіма напрямами надання медичної допомоги.
В межах бюджету Програми медичних гарантій-2022 передбачено понад 26 млрд грн на первинну медичну допомогу, що на 6 млрд більше ніж у 2021 році. Понад 8 млрд заплановано на лікування онкологічних захворювань. Це майже на 5 млрд більше, ніж було у 2021 році.
На лікування пріоритетних серцево-судинних захворювань, зокрема інфарктів та інсультів, передбачено 4,8 млрд грн. Це більше на 1,8 млрд порівняно з 2021 роком. На відшкодування інсулінів та лікарських засобів за програмою “Доступні ліки” у наступному році заплановано 4,6 млрд грн. Загалом бюджет програми реімбурсації збільшиться на 1,8 млрд грн.
• У Програмі медгарантій на 2022 рік є 38 пакетів послуг.
Додалися нові пакети - “Хірургічні операції дорослим і дітям в умовах стаціонару одного дня” та “Готовність до надання медичної допомоги в умовах поширення інфекційних захворювань, епідемій та в інших надзвичайних ситуаціях”. Хірургію одного дня виділили в окремий пакет, щоб стимулювати розвиток стаціонаро-замісних підходів, які дозволять не тримати пацієнта у лікарні без необхідності. Адже є операції, які не потребують тривалого перебування пацієнта в медичному закладі, і пацієнт може повернутися додому в день проведення операції.
Щодо лікування COVID-19, то у 2022 році визначеним закладам буде запропоновано укласти договір за пакетом “Готовність до реагування на надзвичайні ситуації, зокрема інфекційного характеру”. Цей новий пакет дозволить забезпечити стабільність роботи інфекційних відділень та закладів. На цей напрям у ПМГ-2022 передбачено 2,5 млрд грн.
Для пацієнтів лікування від коронавірусу в стаціонарах лікарень, як і раніше, залишається безоплатним, включно з ліками, які входять у затверджений протокол лікування та Нацперелік.
• Пріоритетом в Програмі медичних гарантій на 2022 рік залишається і охорона материнства та дитинства. Так, за одним з найвищих тарифів у Програмі медичних гарантій оплачуватиметься неонатальна допомога. У 2022 тариф зросте зі 113 до 135 тис. грн, а максимальний тариф становитиме 161 тис. грн за лікування недоношених дітей у закладах, які відповідатимуть додатковим вимогам. Тариф за медичну допомогу при пологах зросте на 5 тис. грн - до 15 тис. грн. А для закладів, які відповідатимуть додатковим вимогам - до 20 тис. грн.
Серед нововведень - обов’язковим безоплатне проведення неонатального скринінгу усім новонародженим для діагностики двадцяти одного захворювання.
Зростуть тарифи і на лікування онкологічних захворювань. Так, на 10 тисяч гривень збільшиться тариф на хіміотерапевтичне лікування - до 36 тисяч, а за лікування дітей від онкохвороб НСЗУ сплачуватиме закладам до 131 тис. грн. Тариф за лікування онкогематологічних захворювань зросте з 54 тис. грн до 74 тис. грн. Також підвищилася капітаційна ставки лікарям, які надають первинну медичну допомогу, до 786 грн.
• Зі збільшенням тарифів до медичних закладів будуть підвищуватися і вимоги. НСЗУ не просто закуповує медичні послуги, а й впливає на їх безпечність в інтересах пацієнта. Зокрема, вимоги посиляться до лікарень, які надаватимуть пріоритетні послуги. Для цього вводиться новий показник - мінімальна кількість наданих послуг протягом 2021 року. Він запроваджуватиметься для надання медичної допомоги при інфаркті та інсульті, а також медичної допомоги при пологах. Мінімальна кількість наданих послуг, яка дозволяє укласти договір з НСЗУ: 150 пологів на рік, 100 пролікованих інсультів, 50 пролікованих інфарктів.
Якщо медичний заклад рідко надає певну медичну допомогу, то і медперсонал втрачає необхідну практику і спроможність лікарні надавати якісне лікування за таким профілем викликає сумнів. Національна служба здоров’я закуповуватиме медичні послуги лише в тих закладах, де пацієнту зможуть надати якісну та медичну допомогу.
• У 2022 році розшириться програма реімбурсації “Доступні ліки”. Туди включать препарати для лікування хвороби Паркінсона, а також хронічного обструктивного захворювання легень.
reforms nszu 2
Підписуючи декларацію з сімейним лікарем, терапевтом або педіатром, пацієнт отримує цілий список безоплатних медичних послуг. Розповідаємо, яких саме:
 
reforms nszu 1
Завдяки трансформації медичної галузі українці отримали чіткий перелік медичних послуг та ліків, які держава гарантує безоплатно. Кабінет Міністрів України затверджує перелік пакетів медичної допомоги, які держава надає пацієнтам безоплатно через Програму медичних гарантій. Кожен заклад охорони здоров'я, який прагне працювати за Програмою медичних гарантій та надавати безоплатні послуги пацієнтам в межах того чи іншого пакету, укладає договір з Національною службою здоров’я. А НСЗУ відшкодовує лікарням кошти за надані пацієнтам медичні послуги.
Щоб отримати послуги за Програмою медичних гарантій безоплатно, пацієнт має дотримуватись визначених правил. Щоб отримати безоплатний перелік послуг на первинній ланці – потрібно укласти декларацію з сімейним лікарем, терапевтом чи педіатром. Щоб отримати ліки за програмою “Доступні ліки” або інсулін, потрібно мати електронний рецепт. Пройти планове обстеження безоплатно можна за електронним направленням. Його виписує лікар. Завжди безоплатно і без направлення надається невідкладна допомога. Навіть якщо у пацієнта немає декларації з лікарем первинки.
Що робити, якщо електронний листок непрацездатності не сформовано внаслідок відсутності на дату початку періоду непрацездатності у реєстрі застрахованих осіб інформації про трудові відносини?
mvtn

З 01.10.2021 за програмою реімбурсації почнуть відпускатися лікарські засоби для пацієнтів з цукровим діабетом, які потребують інсулінотерапії (препарати інсуліну), та для пацієнтів з нецукровим діабетом (десмопресин).

У зв'язку з цим лікарям-ендокринологам важливо розібратися та сформувати комплексне розуміння процесу й основних вимог до коректного ведення електронних медичних записів при веденні пацієнта з діабетом в амбулаторних умовах. Оскільки якщо лікар створить некоректні медичні записи, то пацієнт не зможе отримати свої ліки вчасно та безоплатно.

Команда Академії НСЗУ підготували анімоване відео, в якому максимально просто пояснює, які основні зміни відбудуться у процесі оформлення тимчасової непрацездатності та як правильно лікарю діяти в нових умовах.

Наказом МОЗ України від 01.06.2021 № 1066 "Деякі питання формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність та проведення їхньої перевірки" затверджено:— порядок формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність в Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров’я;— порядок здійснення Фондом соціального страхування України перевірок обгрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності;— Інструкцію по роботі з медичними висновками про тимчасову непрацездатність в Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров’я та листками непрацездатності на період дії перехідної моделі.

Згідно цього наказу повний перехід усіх медичних закладів країни на формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність відбудеться з 01 вересня 2021 року, а до 31 серпня працюватиме перехідна модель впровадження е-лікарняних. 

2 new

П’ять питань про пологи. Роз’яснення НСЗУ 29.05.21.
1⃣ Якщо жінка з певних причин не уклала декларацію з сімейним лікарем, чи отримає вона безоплатну медичну допомогу при пологах в межах Програми медичних гарантій ❓
Підставами для надання медичної допомоги при пологах є:
📌 направлення лікуючого лікаря;
📌 доставлення бригадою екстреної (швидкої) медичної допомоги;
📌 самозвернення при розродженні;
📌 переведення з іншого закладу та/або клінічного підрозділу закладу пацієнток з діагнозом розродження.
Тож якщо жінка не має декларації з лікарем, який надає первинну медичну допомогу, вона може розраховувати на весь пакет безоплатної допомоги на цей випадок.
❗ Але декларація важлива для вашого здоров’я. Вона розширює доступ до безоплатних медичних послуг пацієнтів. Також наявність у породіллі декларації робить її співпрацю із пологовим будинком більш комфортною. Адже це значно спрощує та пришвидшує оформлення реєстрації медичних документів при поступленні в пологовий, оформлення електронного медичного висновку про народження дитини.